ریشهیابی نقشمایهی خوشهی انگور و برگ مو در گچبریهای مسجد جامع نایین
نویسندگان
چکیده
مسجد جامع نایین در حومهی بافت تاریخی شهر نایین و در ضلع شمال غربی آن واقع شده، بنا بر اعتقاد اکثر محقّقان، این مسجد در قرن چهارم هجری و بهدست دیلمیان بنا شده است. از وجوه متمایز این مسجد، گچبریهای نفیس شبستان جنوبی و محراب آن است که از نظر تکنیک و نقوش در مرتبهای متعالی جای دارد. طرحهای بهکار رفته بر مبنای نقوش گیاهی شکل گرفتهاند که با کمی تأمل، به اهمیت نقش برگ مو و خوشهی انگور در میان این گچبریها پی میبریم؛ لذا با توجّه به تنوّع و گونههای مختلف این نقشمایه در آرایههای گچبری مسجد جامع نایین، در این مقاله سعی شده است: نخست به مطالعه و تحلیل گونههای مختلف این نقش در گچبریهای مسجد پرداخته شود و سپس پیشینهی نقش، تحوّلات و خاستگاه آن مورد بررسی قرار گیرد؛ از این رو، انتظار میرود در پایان این مقاله، تحلیل جامعی از نقش برگ مو و خوشهی انگور در مسجد جامع نایین ارائه گردد و میزان نوآوری بهکار رفته در این نقوش در قرون اولیهی اسلامی نسبت به دورههای قبل ارزیابی گردد.
منابع مشابه
مطالعه ی نقوش گچ بری در اتاق صوت عالی قاپو
معماری و تزیینات بنا، از جمله هنرهای مهم در عهد صفوی بوده است. هنرمندان و معماران، آثار بسیار نفیسی را در این دوره بر جای گذاشتهاند که همه به دستور پادشاهی هنردوست به اجرا درآمده است. کاخ «عالیقاپو» - که یکی از بناهای مهم این دوره میباشد- در غرب میدان نقش جهان اصفهان، واقع و دارای تزیینات و گچبریهای بسیار چشمگیری است که در طبقه ششم، اتاق صوت آن به اوج خود میرسد. عمارت عالیقاپو، همواره ...
متن کاملمطالعه تطبیقی نقوش گیاهی گچ¬بری¬های کاخ تیسفون با اولین مساجد ایران (مسجد جامع نائین، مسجد جامع اردستان، مسجد جامع اصفهان)
چکیده هنر گچبری، از جمله هنرهای تزئینی در معماری بناهای ایران است که از دیرباز زینت بخش بسیاری از کاخها و بناها قبل از دوران اسلامی و همچنین زینتبخش بناها به خصوص مساجد دوران اسلامی بوده است. از نقوش ناب در گچبری میتوان به نقوش گیاهی اشاره کرد. در دوران قبل از اسلام، در کاخهای ساسانی نمونههای متنوعی از نقوش گیاهی در گچبری دیده شده است. هدف مقاله پیشرو، شناخت و بررسی نقوش گیاهی در گچبری...
متن کاملبررسی تطبیقی طرح و نقش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان
در صنایع دستی، نقوش همواره جایگاه خاصی داشتهاند؛ از آثار منقوش بر سفالینههای تمدنهای کهن گرفته تا دستساختههای امروزین. در این میان، مطالعه تطبیقی نقوش منبرها و روابط بین آنها، علاوه بر شناسایی ارزش این آثار، زمینهساز پژوهشهای دیگر نیز خواهد بود. این پژوهش بر آن است تا چگونگی و میزان ارتباط بین طرحها و نقوش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان را ـ که در قرن هشتم هجری ساخته شده ...
متن کاملتداوم نقش مایه های ساسانی در تحلیل سه اثر گچ بری دوره سلجوقی (مطالعه موردی: محراب های رباط شرف و مسجد گنبد سنگان)
متن کامل
Survey of the nutritional status and relationship between physical activity and nutritional attitude with index of BMI-for-age in Semnan girl secondary school, winter and spring, 2004
دیکچ ه باس فده و هق : ب یناوجون نارود رد هیذغت تیعضو یسررب ه زا ،نارود نیا رد یراتفر و یکیزیف تارییغت تعسو لیلد ب تیمها ه تسا رادروخرب ییازس . یذغتءوس نزو هفاضا ،یرغلا ،یقاچ زا معا ه هیذغت یدق هاتوک و یناوـجون نارود رد یا صخاش نییعت رد ب نارود رد یرامیب عون و ریم و گرم یاه م یلاسگرز ؤ تـسا رث . لماوـع تاـعلاطم زا یرایسـب لـثم ی هتسناد طبترم هیذغت عضو اب بسانم ییاذغ تاداع داجیا و یتفایرد یفاضا...
متن کاملبررسی تطبیقی طرح و نقش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان
در صنایع دستی، نقوش همواره جایگاه خاصی داشته اند؛ از آثار منقوش بر سفالینه های تمدن های کهن گرفته تا دست ساخته های امروزین. در این میان، مطالعه تطبیقی نقوش منبرها و روابط بین آنها، علاوه بر شناسایی ارزش این آثار، زمینه ساز پژوهش های دیگر نیز خواهد بود. این پژوهش بر آن است تا چگونگی و میزان ارتباط بین طرح ها و نقوش منبر مسجد جامع نایین و منبر مسجد جامع سوریان را ـ که در قرن هشتم هجری ساخته شده ـ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
دو فصلنامه هنر بومیجلد ۱، شماره ۱، صفحات ۶۹-۸۲
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023